JOM MENABUNG UNTUK YG TERSAYANG

selamat datang

~~~Kenangan yang pahit lebih bermakna dari mimpi yang indah....~~~

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. .. Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa... moga akan kembali ceria kehidupannya nanti...

Tuesday, July 7, 2009

budi bahasa kan budaya kita

assalamualaikum...

hari ni aku kat umah, malas nak gi keje, bule ka camtu?????

actually smlm aku apply cuti.... sebabnya malas nak keje ???? tak de lah camtu kan. jap lagi je aku nak gi opis wlpun cuti hari ni... sebabnya charger tak de, henpon abis bateri. henpon pinjam camtu lah..

aku plan cuti hari ni semata2 (1) nak uruskan grill rumah kat kajang. dah lama umah tu terbiar cenggitu je. yg sebenarnya malas aku nak uruskan umah tu, tapi bila difikirkan balik, arwah beli tuk aset kan. so nak tak nak aku kena gi cantikkan umah tu supaya dapatlah disewakan. plan kedua cuti hari ni (2) nak gi beli henpon. dah survey dah hari ahad tu kat warta. so far dah berkenan tapi sebab hari tu tak bawa cash so hari ni akan kuintai henpon itu utk menjadi milikku. he3. plan ketiga, aku (3) nak cari barang sendiri... handbag aku yg dah meragut bajuku, kejam sungguh beg ittew. ada ka besi dia telah mengguris baju2 ku yg cantik itu. cam byk jer nak kena spent money tuk hari nih!!!!

TAKPE ..... TAKPE janji hari ni aku tak tension macam semalam..................

nak tahu semalam adalah hari yg begitu tidak indahhhhhhh buat aku. itulah tajuk n3 tuk hari nih. moga yg baik itu kita jadikan pengajaran dan yg buruk itu kita muhasabah balik diri sendiri. aku dah muhasabah balik, maybe sebab hubungan aku dgn allah yg agak longgar minggu ni buatkan semua ni terjadi supaya dengan itu aku dapat eratkan balik... ooooo cite belum keluar tapi dah tahu moral of the story...

semalamkan isnin, biasanya bagi aku cam monday blues sket. seawal pagi lagi dah ada cabaran2 kecil. ada ka bangunan setinggi 14 tingkat tu, lift 2 je bule guna... waktu peak hours pulak tu. kalau opis tingkat 1 mau je aku panjat supaya punch card tak merah menyala. tapi apa salahnya erk kalaupun aku panjat sampai tingkat 13. he3 mau jatuh terjelepuk bila sampai kat opis..

seawal sampai je kat opis, tingat aku kat zu- member study dulu nak minta tlg psl urusan kat mof. terus ku capai tipon call member kat mof then aku call pulak zu.. sory zu tak dapat membantu !!!. sedih gak sebab last minute, kalau awal sket ko cakap, bule gak aku usahkan apa yg patut.

tengok pulak meja bersepah, penuh ngan borang2 last week, fenin... n tiba2 tipon opis berbunyi (telefon berbunyiiiiiiiiiiiiiii) cam wonderpet cakap tuh. dengan semangat hari senin, aku pun dengan lemah lembutnya (he3 ya ka lemah lembut), menjawab segala persoalan si pemanggil. ok fine... apa lagiiiii aku pun bergegas lah tgk dok client tuh. tapi sebelum tu, semangat nak buat keje terbantut bila perutku meminta diisiiiii. turun jap cafe cari makan. paper tu aku dah prepare last week dlm kesibukan 2 program yg berjalan serentak. so aku bukak folder tu cari balik n nak amend apa yg patut. tup2 tipon berbunyiiiiiiii lagi. pemanggil yang sama, hu3 isy tak faham ke apa yg aku bagitau tadi. kot2 ayat aku yg tak berapa jelas pada pendengaran client tuh. asyik suh cepat je, dia ingat aku nak uruskan dia sorang ke??? tak tahu kot yg aku dok uruskan 200 org last week. so bila ku dengar bahasa2 yg seolah2 menggugut aku tuk buat cepat2, emosi aku pun berubah........ dengan nada suara yg masih boleh dikontrol aku cakap, ... bule tak kalau en. tipon sy esok. kalau en. dok asyik tipon bila masanya paper en. ni sy nak siapkan.. so ok fine tamat kat situ.......... aku pun amend lagi apa yg patut sambil tgk dokumen tu. satu perkara yg aku nak sangat tapi tak de dalam dokumen tu. aku pun ambik keputusan tuk call wife kepada en. tadi....

hello, assaalamualaikum, bule saya bercakap ngan puan ..., ye saya bercakap... aku pun cakap lah aku tengah buat paper tu tapi nak tanya actual date tuk masukkan dalm paper pertimbangan kelulusan tuh. tiba2 puan ni dengan bahasa yg kurang enak bercakap seolah2 aku pulak yg bersalahnya. nape KPM lambat sangat, sy dah panas dah kat umah ni, awak baru keje ke, macam ni pun tak tahu nak uruskan, yg aku tak tahan sgt tu KEPALA HOTAK awak. waaaaaaaaah aku pun ada tahap kesabaran juga. tapi ok lagi, mang nada suara aku dah nak marah dah, tapi still kontrol sebabnya................ kalau bule aku nak puaskan hati dia, aku minta lah tarikh, yg aku minta tak diberitahu tapi dok membebel je.. awak ingat saya nak gi selangor, saya ni nak gi australia awak ingat dekat ke? kalau sy tak dapat duit tu siap awak, eh eh bukan dia bwh tgjwab opis aku, suka hati dia je nak cakap. dia nyer bahasa sampai aku tak mampu nak tahan keMARAHan. ya ALLAH aku ingat laki je camtu ni laki bini bahasa sungguh lah tidak indah. dah ada niat nak je letak je tipon camtu, tapi aku masih lagi waras masa tu, dah tak tahan sebenarnya tapi sebabkan aku fikir kalau aku buat camtu aku pun sama je tak berapa cerdik macam puan tuh. so aku cakap ok puan sy guna tarikh tu sy minta maaf and assalamualaikum.. aku terus letak n tak sempat pun aku dengar dia jawab salam. hu3.

balik je kat tempat, mcm nak menjerit je sebab tadi dok tahan2 je nak marah. tiba2 air mataku jatuh,sedih tau kita iya2 lah nak tlg pastu bahasa2 yg dapat cenggitu, ada ka patut dia cakap camtu. bos panggil, lyn... lyn.. aku duk diam je kat tempat sambil nangis2. bos panggil lagi.. aku pun melangkah masuk ke bilik bos yg berdepan ngan tempat aku, kebtln ada sorang kakak kat situ, dia tutup pintu bilik n bos suh aku cite apa hal yg terjadi, dengan sedih2, berairmata cite lah kat bos... bos cakap, lyn lembut... ye ke??? tapi memang aku perasan, kalau bercakap ngan client aku nak dorang rasa kita melayan dorang macam layanan vip semampu yg bule. n one thing kita suka kalau orang layan kita baik, so mcam tu lah kalau kita layan orang...

malas lah aku nak ingat lagi, tapi keluar je dari bilik bos terus aku siapkan paper then tunjuk bos amend then bawa terus gi jumpa big bos. story kat big bos what was happened then cik hajah cakap tak pe kalau dia tak puas hati gak bagi no henpon saya biar saya ckp ngan dia. huh legaaaaaaaaaa rasanya. terus je kutinggalkan paper tu n naik opis. terlepas nak joint dorang gi mkn nasi ayam kampung, terus turun cafe cari nasik. legaaaaaaaaaaa makan n tido kat sofa ms waktu lunch. petangnyer dapat tahu TKSU nak jumpa aku hari khamis ni pasal kes tuh. eeeeeee berdebar gak ler jantung aku nih. tapi bukan salah aku kan... kan...

petangnyer meting kelab. joint jugak. tak sempat abis meting, acik call bagitau ada client nak buat rayuan. hu hu hu pening kepala den, belum abis satu masalah kuar lagi masalah lain. geramnyer ngan client tuh, dah ler ko tipu den idup2 pastu ngan muka tak bersalah pulak nak buat rayuan. eeeeeeeee mana hilangnya perasaan malu tu. ntah ler. sib baik aku cakap lembut2 je sebab aku nengokkan muka dia macam pesalah je. takut dia nak cite ngan aku. tapi aku pun tak de lah nak malukan dia kat situ. aku tak ungkit pun hal penipuan dia sebanya aku sure dia dah cukup malu bila surat tu aku hntr kat bos dia. hu hu. korang ingat senang 2 jer detektif conan ni nak buat siasatan. lenkali jgn ler buat camtuh. akhirnya sapa yg rugi..

dah, aku dah pening ngan ayat2 aku ni, yg penting semalam aku dah pun lepas kan semua tension tu, balik terus gi joging, malamnya lepas hntr kakak gi masjid aku gi maen bowling.... biarlah semuanya berlalu. hari yang teruk semalam tapi but i feel that pengalaman dan pengajaran yg amat berharga.

thanks to all freinds that support me, bos, kak zimah, cik ida, all staf cldp, paling penting acik yg selalu dengar keluhan bos dia nih. i appreciate all the advice n tahu tak korang, aku sayangkan korang.

moral of the story :-

(1) tak rugi pun kita nak berbudi bahasa ngan orang, selama 2 thn aku kat opis ni semua client aku jadi sahabat, because i treat all of them equal, sama macm mana aku nak dilayan begitu, aku akan layan korang pun camtu gak. budi bahasa tu budaya kita especially kita ni semasa muslim. tuk client tu, ingt ek sekrang kita buat org camtu the other day kita jgn menyesal bila masa orang buat kat kita camtu.

(2) jgn menipu tuk dapatkan sesuatu, tak baiklah camtu. sebab akibatnya kita sendiri tahu kann!!!.

(3) kasih sayang yang lahir dari hati yg ikhlas akan mengeratkan hubungan kita semua, so susah senang kita bersama. i love you all.

7 comments:

riz said...

sabar lyn....
itulah yang dinamakan dugaan kerja
yang penting kita dah melaksanakan tugas kita sebaik mungkin & kita tahu apa yang kita lakukan.

riz said...

selalu jogging kat mana?
bleh join?

Supermummy said...

hehe..tabik la akak kontrol kemarahan..setengah org kan klw dah nak marah tak hirau kan hati dan perasaan org lain kan,kejam betol. Nasib baik kene ngan kak lyn yg penyabar hehe. Take care ye kak.

lupekanje said...

acik nak kebabom orang tu, tak bagi!...bagi muka sangat laa...heheh.
bagus...ni amalkan apa yg dah dipelajari. tahniah. Teruskan tabah..hidup ni akan menghadapi pelbagai ragam manusia...smua orang..tak terkecuali.

admin said...

salam..

yang kureng tu student australia yer.. hehehe nasib baik bukan student USA, hehehe..

tahniah anyway tahan sabar, kalau saya, dah berpuluh puluh bakul makian dan sumpah seranah..

Led said...

takde keje pun susah nanti.leh jadi numb...

lyn said...

salam

maaf la terlupa nak reply comment kat sini.

riz,
selalu joging kat shangri la putrajaya. tak jauh dari opis. minggu ni tak pegi langsung, tak berapa sihat n thanks 4 the support.

supermummy
akak sebenarnya tak sabar juga orangnya, tapi sedaya upaya akak cuba sabarkan diri ngan karenah client ni. sumber rezeki kan.

acik
kita cuba sama2 ye.

admint
kalau bule kita nak buat yg terbaik untuk org n untuk diri sendiri. terpulanglah pandangan org.

led
thanks. semua tu cobaaaaaaaaaaan. he3

Tuesday, July 7, 2009

budi bahasa kan budaya kita

assalamualaikum...

hari ni aku kat umah, malas nak gi keje, bule ka camtu?????

actually smlm aku apply cuti.... sebabnya malas nak keje ???? tak de lah camtu kan. jap lagi je aku nak gi opis wlpun cuti hari ni... sebabnya charger tak de, henpon abis bateri. henpon pinjam camtu lah..

aku plan cuti hari ni semata2 (1) nak uruskan grill rumah kat kajang. dah lama umah tu terbiar cenggitu je. yg sebenarnya malas aku nak uruskan umah tu, tapi bila difikirkan balik, arwah beli tuk aset kan. so nak tak nak aku kena gi cantikkan umah tu supaya dapatlah disewakan. plan kedua cuti hari ni (2) nak gi beli henpon. dah survey dah hari ahad tu kat warta. so far dah berkenan tapi sebab hari tu tak bawa cash so hari ni akan kuintai henpon itu utk menjadi milikku. he3. plan ketiga, aku (3) nak cari barang sendiri... handbag aku yg dah meragut bajuku, kejam sungguh beg ittew. ada ka besi dia telah mengguris baju2 ku yg cantik itu. cam byk jer nak kena spent money tuk hari nih!!!!

TAKPE ..... TAKPE janji hari ni aku tak tension macam semalam..................

nak tahu semalam adalah hari yg begitu tidak indahhhhhhh buat aku. itulah tajuk n3 tuk hari nih. moga yg baik itu kita jadikan pengajaran dan yg buruk itu kita muhasabah balik diri sendiri. aku dah muhasabah balik, maybe sebab hubungan aku dgn allah yg agak longgar minggu ni buatkan semua ni terjadi supaya dengan itu aku dapat eratkan balik... ooooo cite belum keluar tapi dah tahu moral of the story...

semalamkan isnin, biasanya bagi aku cam monday blues sket. seawal pagi lagi dah ada cabaran2 kecil. ada ka bangunan setinggi 14 tingkat tu, lift 2 je bule guna... waktu peak hours pulak tu. kalau opis tingkat 1 mau je aku panjat supaya punch card tak merah menyala. tapi apa salahnya erk kalaupun aku panjat sampai tingkat 13. he3 mau jatuh terjelepuk bila sampai kat opis..

seawal sampai je kat opis, tingat aku kat zu- member study dulu nak minta tlg psl urusan kat mof. terus ku capai tipon call member kat mof then aku call pulak zu.. sory zu tak dapat membantu !!!. sedih gak sebab last minute, kalau awal sket ko cakap, bule gak aku usahkan apa yg patut.

tengok pulak meja bersepah, penuh ngan borang2 last week, fenin... n tiba2 tipon opis berbunyi (telefon berbunyiiiiiiiiiiiiiii) cam wonderpet cakap tuh. dengan semangat hari senin, aku pun dengan lemah lembutnya (he3 ya ka lemah lembut), menjawab segala persoalan si pemanggil. ok fine... apa lagiiiii aku pun bergegas lah tgk dok client tuh. tapi sebelum tu, semangat nak buat keje terbantut bila perutku meminta diisiiiii. turun jap cafe cari makan. paper tu aku dah prepare last week dlm kesibukan 2 program yg berjalan serentak. so aku bukak folder tu cari balik n nak amend apa yg patut. tup2 tipon berbunyiiiiiiii lagi. pemanggil yang sama, hu3 isy tak faham ke apa yg aku bagitau tadi. kot2 ayat aku yg tak berapa jelas pada pendengaran client tuh. asyik suh cepat je, dia ingat aku nak uruskan dia sorang ke??? tak tahu kot yg aku dok uruskan 200 org last week. so bila ku dengar bahasa2 yg seolah2 menggugut aku tuk buat cepat2, emosi aku pun berubah........ dengan nada suara yg masih boleh dikontrol aku cakap, ... bule tak kalau en. tipon sy esok. kalau en. dok asyik tipon bila masanya paper en. ni sy nak siapkan.. so ok fine tamat kat situ.......... aku pun amend lagi apa yg patut sambil tgk dokumen tu. satu perkara yg aku nak sangat tapi tak de dalam dokumen tu. aku pun ambik keputusan tuk call wife kepada en. tadi....

hello, assaalamualaikum, bule saya bercakap ngan puan ..., ye saya bercakap... aku pun cakap lah aku tengah buat paper tu tapi nak tanya actual date tuk masukkan dalm paper pertimbangan kelulusan tuh. tiba2 puan ni dengan bahasa yg kurang enak bercakap seolah2 aku pulak yg bersalahnya. nape KPM lambat sangat, sy dah panas dah kat umah ni, awak baru keje ke, macam ni pun tak tahu nak uruskan, yg aku tak tahan sgt tu KEPALA HOTAK awak. waaaaaaaaah aku pun ada tahap kesabaran juga. tapi ok lagi, mang nada suara aku dah nak marah dah, tapi still kontrol sebabnya................ kalau bule aku nak puaskan hati dia, aku minta lah tarikh, yg aku minta tak diberitahu tapi dok membebel je.. awak ingat saya nak gi selangor, saya ni nak gi australia awak ingat dekat ke? kalau sy tak dapat duit tu siap awak, eh eh bukan dia bwh tgjwab opis aku, suka hati dia je nak cakap. dia nyer bahasa sampai aku tak mampu nak tahan keMARAHan. ya ALLAH aku ingat laki je camtu ni laki bini bahasa sungguh lah tidak indah. dah ada niat nak je letak je tipon camtu, tapi aku masih lagi waras masa tu, dah tak tahan sebenarnya tapi sebabkan aku fikir kalau aku buat camtu aku pun sama je tak berapa cerdik macam puan tuh. so aku cakap ok puan sy guna tarikh tu sy minta maaf and assalamualaikum.. aku terus letak n tak sempat pun aku dengar dia jawab salam. hu3.

balik je kat tempat, mcm nak menjerit je sebab tadi dok tahan2 je nak marah. tiba2 air mataku jatuh,sedih tau kita iya2 lah nak tlg pastu bahasa2 yg dapat cenggitu, ada ka patut dia cakap camtu. bos panggil, lyn... lyn.. aku duk diam je kat tempat sambil nangis2. bos panggil lagi.. aku pun melangkah masuk ke bilik bos yg berdepan ngan tempat aku, kebtln ada sorang kakak kat situ, dia tutup pintu bilik n bos suh aku cite apa hal yg terjadi, dengan sedih2, berairmata cite lah kat bos... bos cakap, lyn lembut... ye ke??? tapi memang aku perasan, kalau bercakap ngan client aku nak dorang rasa kita melayan dorang macam layanan vip semampu yg bule. n one thing kita suka kalau orang layan kita baik, so mcam tu lah kalau kita layan orang...

malas lah aku nak ingat lagi, tapi keluar je dari bilik bos terus aku siapkan paper then tunjuk bos amend then bawa terus gi jumpa big bos. story kat big bos what was happened then cik hajah cakap tak pe kalau dia tak puas hati gak bagi no henpon saya biar saya ckp ngan dia. huh legaaaaaaaaaa rasanya. terus je kutinggalkan paper tu n naik opis. terlepas nak joint dorang gi mkn nasi ayam kampung, terus turun cafe cari nasik. legaaaaaaaaaaa makan n tido kat sofa ms waktu lunch. petangnyer dapat tahu TKSU nak jumpa aku hari khamis ni pasal kes tuh. eeeeeee berdebar gak ler jantung aku nih. tapi bukan salah aku kan... kan...

petangnyer meting kelab. joint jugak. tak sempat abis meting, acik call bagitau ada client nak buat rayuan. hu hu hu pening kepala den, belum abis satu masalah kuar lagi masalah lain. geramnyer ngan client tuh, dah ler ko tipu den idup2 pastu ngan muka tak bersalah pulak nak buat rayuan. eeeeeeeee mana hilangnya perasaan malu tu. ntah ler. sib baik aku cakap lembut2 je sebab aku nengokkan muka dia macam pesalah je. takut dia nak cite ngan aku. tapi aku pun tak de lah nak malukan dia kat situ. aku tak ungkit pun hal penipuan dia sebanya aku sure dia dah cukup malu bila surat tu aku hntr kat bos dia. hu hu. korang ingat senang 2 jer detektif conan ni nak buat siasatan. lenkali jgn ler buat camtuh. akhirnya sapa yg rugi..

dah, aku dah pening ngan ayat2 aku ni, yg penting semalam aku dah pun lepas kan semua tension tu, balik terus gi joging, malamnya lepas hntr kakak gi masjid aku gi maen bowling.... biarlah semuanya berlalu. hari yang teruk semalam tapi but i feel that pengalaman dan pengajaran yg amat berharga.

thanks to all freinds that support me, bos, kak zimah, cik ida, all staf cldp, paling penting acik yg selalu dengar keluhan bos dia nih. i appreciate all the advice n tahu tak korang, aku sayangkan korang.

moral of the story :-

(1) tak rugi pun kita nak berbudi bahasa ngan orang, selama 2 thn aku kat opis ni semua client aku jadi sahabat, because i treat all of them equal, sama macm mana aku nak dilayan begitu, aku akan layan korang pun camtu gak. budi bahasa tu budaya kita especially kita ni semasa muslim. tuk client tu, ingt ek sekrang kita buat org camtu the other day kita jgn menyesal bila masa orang buat kat kita camtu.

(2) jgn menipu tuk dapatkan sesuatu, tak baiklah camtu. sebab akibatnya kita sendiri tahu kann!!!.

(3) kasih sayang yang lahir dari hati yg ikhlas akan mengeratkan hubungan kita semua, so susah senang kita bersama. i love you all.

7 comments:

riz said...

sabar lyn....
itulah yang dinamakan dugaan kerja
yang penting kita dah melaksanakan tugas kita sebaik mungkin & kita tahu apa yang kita lakukan.

riz said...

selalu jogging kat mana?
bleh join?

Supermummy said...

hehe..tabik la akak kontrol kemarahan..setengah org kan klw dah nak marah tak hirau kan hati dan perasaan org lain kan,kejam betol. Nasib baik kene ngan kak lyn yg penyabar hehe. Take care ye kak.

lupekanje said...

acik nak kebabom orang tu, tak bagi!...bagi muka sangat laa...heheh.
bagus...ni amalkan apa yg dah dipelajari. tahniah. Teruskan tabah..hidup ni akan menghadapi pelbagai ragam manusia...smua orang..tak terkecuali.

admin said...

salam..

yang kureng tu student australia yer.. hehehe nasib baik bukan student USA, hehehe..

tahniah anyway tahan sabar, kalau saya, dah berpuluh puluh bakul makian dan sumpah seranah..

Led said...

takde keje pun susah nanti.leh jadi numb...

lyn said...

salam

maaf la terlupa nak reply comment kat sini.

riz,
selalu joging kat shangri la putrajaya. tak jauh dari opis. minggu ni tak pegi langsung, tak berapa sihat n thanks 4 the support.

supermummy
akak sebenarnya tak sabar juga orangnya, tapi sedaya upaya akak cuba sabarkan diri ngan karenah client ni. sumber rezeki kan.

acik
kita cuba sama2 ye.

admint
kalau bule kita nak buat yg terbaik untuk org n untuk diri sendiri. terpulanglah pandangan org.

led
thanks. semua tu cobaaaaaaaaaaan. he3