JOM MENABUNG UNTUK YG TERSAYANG

selamat datang

~~~Kenangan yang pahit lebih bermakna dari mimpi yang indah....~~~

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. .. Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa... moga akan kembali ceria kehidupannya nanti...

Friday, December 26, 2008

siri 6 : menempuh alam perkahwinan

senornya dah lama nak buat n3 ni tapi tak de mood nak writeup. kenape tiba2 hari ni ada mood ? sebabnya rasa malas2 nak siapkan keje, hati pun rasa cam sedih sebab semalam aku mimpikan lagi arwah datang, tengok pulak cuaca kat luar tu mendung je, so lemah2 je jari aku menaip n3 ni.

31 Ogos 2001, aku selamat diijabkabulkan dengan SHAHFAME BIN RAMLY pada jam 9.00 mlm di masjid kat kampung. alhamdulillah majlis secara sederhana dihadiri keluarga dan kawan2. masa tu umur aku baru 22 tahun. muda kan?.... aku antara yang kawin awal dikalangan kawan2. ramai yang terkejut bila terima kad kawin aku. sudah tersurat jodoh aku begitu, betul tak?

lepas akad nikah, upacara batal air sembahyang, arwah pakaikan aku gelang tangan. tingat lagi bergetar2 tangan dia nak cangkukkan gelang tu. gabraaaa tu. ha ha, sama gak ler ngan aku. lepas dah salam semua, kami solat sunat kat masjid. kat rumah pulak, diadakan kenduri tuk tetamu yang hadir.

sampai je kat umah, aku sempat melayan tetamu. pastu adik bagitau ada kawan tipon. so aku pun angkat tipon. tersirap darah aku, sebab suara dihujung talian adalah S.. pakwe yang sorang lagi tuh. S tahu pasal perkahwinan aku dari imah, sahabat baikku yang memperkenalkan aku dengan S. S memang tengah marah masa call tu sebab aku sendiri tak bagitau cite sebenar, dia dapat tahu cerita dari orang lain. kata S kalau aku bagitau awal2, dia akan suruh mak dia pinangkan aku sebelum suami aku masuk meminang. dan dia tanya kenapa aku buat dia macam tu. apa aku nak jawab memang sah salah aku, tapi aku bagitau, takdir yang menemukan jodoh aku ngan suami so aku terima suratan takdir dari ILAHI untuk aku dan dah tersurat jugak kita berdua tak de jodoh.

tak lama lepas S letak phone, ada lagi panggilan, kali ni pulak dari mak S. nada lembut seorang ibu membuatkan aku rasa sangat bersalah. mak S cakap, S bagitau dia aku dah kawin. mak dia pun tanya napa tak cakap awal2, kalau makcik tahu awal makcik masuk meminang sebab S dah citekan semua pada mak dia hajat nak peristerikan aku. cumanya S belum kenalkan aku dengan mak dia. mak dia bagitau S hampir2 xcident lepas cakap ngan aku. ya ALLAH apa aku dah buat ni. aku minta maaf pada mak S dan harap mak S dapat pujuk S sebab semua yang terjadi tu ketentuan ALLAH untukku. so tamat sudah kisah aku dan S. aku dengar cite dari imah, S telah pun mengajar di sebuah sekolah di cheras dan telah mendirikan rumahtangga dengan best student budak class aku kat utm dan sedang berbahagia dengan seorang cahaya mata. itu lah kehidupan. aku doakan S terus bahagia mengecapi kehidupan ini.

berbalik pada aku, mlm tu suami ikut keluarga dia tido kat umah makcik aku. sebabnya esok majlis kenduri diadadakan kat umah aku. seawal pagi lagi, rumah aku dah meriah ngan sedara mara. kalau diikutkan tu, seminggu sebelum tu sedara mara dah datang dan seminggu tu jugaklah kenduri kat umah aku sebelum kenduri besar. ayah pulak masuk pakat ( kumpulan orang2 kampung buat keje kawin sama2). kat kedah dorang panggil pakat. so tak de lah penat sangat sedara mara. ahli2 pakat ni lah uruskan semuanya.



aku ingat lagi masa hari kenduri tu, paginya awan mendung je macam hujan nak turun. pastu ada pakcik soh mak aku ambikkan t shirt yang aku pakai.. tahu dorang buat apa ngan t shirt tu?? dorang baling ke atas bumbung, kata dorang supaya hujan tak turun supaya kenduri dapat berjalan dengan sempurna. kalau hujan nak masak2 susah ler sket. korang percaya ke benda2 ni? aku ntah la susah nak percaya bab2 ni tapi kalau dorang buat dengan baca ayat2 alquran tu boleh gak nak percaya. hujan jugak hari tu tapi hujan turun selebat2nya pastu tak de. sekejap tu je hujan. alhamdulillah.

aku pakai songket rona biru, tapi kalau aku tengok balik muka rasa cam kelakar je. masa tu aku tak minat makeup2 ni, tak pandai langsung, alat mekap pun tak de. mak andam pun tak ambik, jadi yang tolong mekapkan aku hari tu adalah makcik sebelah ayah. orang lama tapi makeup pandai. cumanya tudung aku tak berape sesuai lah ngan usia aku. ha ha. mang tak cantik sungguh. tapi dek kerana nak ambik hati makcik terpaksalah jugak aku pakai tudung tu. he kelakar tau.

cite kelakar satu lagi, pengapit aku ida... kawan baik aku n pengapit suami jugak kawan baik dia. tapi masa rombongan datang, tok su aku yang ia2 pimpin tangan aku, ha pengapit aku dah tukar orang. tak sempat ida nak pegang, toksu aku awal2 lagi dah pegang tangan aku. kelakar tau pengapit sebelah lelaki bukan main hensem, yang sebelah pompuan pulak toksu aku. kalau aku nengok balik gambar, memang tersenyum leret sampai telinga tau. n paling best masa tu kami kenenkan pengapit lelaki n pompuan ni yang akhirnya selamat mendirikan rumahtangga dengan dua orang cahaya mata.

ok selesai je majlis, suami pimpin tangan aku. aku tak tau arah tujuan dia, rupa2 nya dia ajak bersalam2 dengan tetamu2 n orang2 yang tolong kenduri. sampai ke tempat masak, tempat basuh pinggan semua orang dia salam, aku pun ikut je, benda baik kan. padahal kenduri kat kampung aku. kat situ aku nampak kelebihan suami walaupun umur muda tapi fikiran dia cam orang2 tua. ada budi bahasa. abis je kenduri dia tukar baju tolong orang kampung basuh piuk. rajin kan dia???

malam tu acara bukak hadiah, byk gak hadiah yang aku dapat. ada yang aku bawa ke KL tapi byk gak yang aku bagi pada mak. lepas tu bukak hadiah hantaran n acara makan kek. kalau nengok balik gambar suami suapkan kek malam tu terasa kurusss sangat aku. memang kurus pun rasanya berat 40kg lebih sket je. sedar tak sedar dah kul 11 mlm. asben ajak solat sunat, permulaan yang baik untuk melayari alam berumahtangga.

lepas solat sunat tu asben cakap, n aku ingat kata2 tu sampai sekarang. asben harap sepanjang hidup kelak kami tak akan keluar perkataan menyesal dengan apa yang kami lakukan. means dia takkan menyesal kawin ngan aku dan sebaliknya. mcm2 perkara dia amanatkan untuk kami berdua mlm tu. mlm tu jugak baru aku ubah panggilan. sebelum ni aku panggil dia fahmi untill that night baru ubah panggil "abang". susah tau nak ubah tapi slow2. susahnya sebab malu je yang lebih. ha ha. lepas dah salam2 asben cakap dia ada hadiah istimewa untuk aku. waaaaaaah ada hadiah lagi ????? aku ingat hantaran bagai2 yang dia bagi tu memang hadiah untuk aku, tapi katanya ini hadiah istimewa untuk isteri.....

so asben hulurkan satu kotak. dia cakap nanti dia masuk balik bilik dia nak aku dah gunakan hadiah tu. waah suspen tau masa ni. apa lah agaknya hadiah dalam kotak tu. aku pun bukak kotak tu then nampak kertas2 shredder warna-warni. laaaaa ape ke bende ni, selak2 balik kertas2 tu ada baju tido kain jenis satin. weeei seksinyer baju ni. aku rasa geli lah nak pakai seksi2 ni. tapi itukan permintaan sang suami, so malu2 pakai jugaklah baju tu. ingat balik kelakar tul. tapi itulah asben aku, sekecik2 perkara sehingga sebesar2 benda dia titik beratkan.

aku sayangkan dia sepenuh jiwa raga. camner nak cakap erk. memang dia suami yang baik. baiiiiiiiiiik sesangat.... ni tak leh teruskan dah ni, hati jadi makin sayu pulak........ next n3 k

2 comments:

HappyIrfa said...

SALAM LYN..
wah kelakarlah.aku kawin umur 21.
aku paling awal antara kawan2 sekolah yg lain.tp bangga pun ada.
hehe.gatal.bestlah ko dapat baju tido seksi.aku malam pertama,mak aku hadiah baju kelawar..so malam tu aku tido pakai baju kelawar..
alah,pakai kejap je kan?hehe

lupekanje said...

syahdu....hehehe...yang baek tu salu Allahpun sayang.

Friday, December 26, 2008

siri 6 : menempuh alam perkahwinan

senornya dah lama nak buat n3 ni tapi tak de mood nak writeup. kenape tiba2 hari ni ada mood ? sebabnya rasa malas2 nak siapkan keje, hati pun rasa cam sedih sebab semalam aku mimpikan lagi arwah datang, tengok pulak cuaca kat luar tu mendung je, so lemah2 je jari aku menaip n3 ni.

31 Ogos 2001, aku selamat diijabkabulkan dengan SHAHFAME BIN RAMLY pada jam 9.00 mlm di masjid kat kampung. alhamdulillah majlis secara sederhana dihadiri keluarga dan kawan2. masa tu umur aku baru 22 tahun. muda kan?.... aku antara yang kawin awal dikalangan kawan2. ramai yang terkejut bila terima kad kawin aku. sudah tersurat jodoh aku begitu, betul tak?

lepas akad nikah, upacara batal air sembahyang, arwah pakaikan aku gelang tangan. tingat lagi bergetar2 tangan dia nak cangkukkan gelang tu. gabraaaa tu. ha ha, sama gak ler ngan aku. lepas dah salam semua, kami solat sunat kat masjid. kat rumah pulak, diadakan kenduri tuk tetamu yang hadir.

sampai je kat umah, aku sempat melayan tetamu. pastu adik bagitau ada kawan tipon. so aku pun angkat tipon. tersirap darah aku, sebab suara dihujung talian adalah S.. pakwe yang sorang lagi tuh. S tahu pasal perkahwinan aku dari imah, sahabat baikku yang memperkenalkan aku dengan S. S memang tengah marah masa call tu sebab aku sendiri tak bagitau cite sebenar, dia dapat tahu cerita dari orang lain. kata S kalau aku bagitau awal2, dia akan suruh mak dia pinangkan aku sebelum suami aku masuk meminang. dan dia tanya kenapa aku buat dia macam tu. apa aku nak jawab memang sah salah aku, tapi aku bagitau, takdir yang menemukan jodoh aku ngan suami so aku terima suratan takdir dari ILAHI untuk aku dan dah tersurat jugak kita berdua tak de jodoh.

tak lama lepas S letak phone, ada lagi panggilan, kali ni pulak dari mak S. nada lembut seorang ibu membuatkan aku rasa sangat bersalah. mak S cakap, S bagitau dia aku dah kawin. mak dia pun tanya napa tak cakap awal2, kalau makcik tahu awal makcik masuk meminang sebab S dah citekan semua pada mak dia hajat nak peristerikan aku. cumanya S belum kenalkan aku dengan mak dia. mak dia bagitau S hampir2 xcident lepas cakap ngan aku. ya ALLAH apa aku dah buat ni. aku minta maaf pada mak S dan harap mak S dapat pujuk S sebab semua yang terjadi tu ketentuan ALLAH untukku. so tamat sudah kisah aku dan S. aku dengar cite dari imah, S telah pun mengajar di sebuah sekolah di cheras dan telah mendirikan rumahtangga dengan best student budak class aku kat utm dan sedang berbahagia dengan seorang cahaya mata. itu lah kehidupan. aku doakan S terus bahagia mengecapi kehidupan ini.

berbalik pada aku, mlm tu suami ikut keluarga dia tido kat umah makcik aku. sebabnya esok majlis kenduri diadadakan kat umah aku. seawal pagi lagi, rumah aku dah meriah ngan sedara mara. kalau diikutkan tu, seminggu sebelum tu sedara mara dah datang dan seminggu tu jugaklah kenduri kat umah aku sebelum kenduri besar. ayah pulak masuk pakat ( kumpulan orang2 kampung buat keje kawin sama2). kat kedah dorang panggil pakat. so tak de lah penat sangat sedara mara. ahli2 pakat ni lah uruskan semuanya.



aku ingat lagi masa hari kenduri tu, paginya awan mendung je macam hujan nak turun. pastu ada pakcik soh mak aku ambikkan t shirt yang aku pakai.. tahu dorang buat apa ngan t shirt tu?? dorang baling ke atas bumbung, kata dorang supaya hujan tak turun supaya kenduri dapat berjalan dengan sempurna. kalau hujan nak masak2 susah ler sket. korang percaya ke benda2 ni? aku ntah la susah nak percaya bab2 ni tapi kalau dorang buat dengan baca ayat2 alquran tu boleh gak nak percaya. hujan jugak hari tu tapi hujan turun selebat2nya pastu tak de. sekejap tu je hujan. alhamdulillah.

aku pakai songket rona biru, tapi kalau aku tengok balik muka rasa cam kelakar je. masa tu aku tak minat makeup2 ni, tak pandai langsung, alat mekap pun tak de. mak andam pun tak ambik, jadi yang tolong mekapkan aku hari tu adalah makcik sebelah ayah. orang lama tapi makeup pandai. cumanya tudung aku tak berape sesuai lah ngan usia aku. ha ha. mang tak cantik sungguh. tapi dek kerana nak ambik hati makcik terpaksalah jugak aku pakai tudung tu. he kelakar tau.

cite kelakar satu lagi, pengapit aku ida... kawan baik aku n pengapit suami jugak kawan baik dia. tapi masa rombongan datang, tok su aku yang ia2 pimpin tangan aku, ha pengapit aku dah tukar orang. tak sempat ida nak pegang, toksu aku awal2 lagi dah pegang tangan aku. kelakar tau pengapit sebelah lelaki bukan main hensem, yang sebelah pompuan pulak toksu aku. kalau aku nengok balik gambar, memang tersenyum leret sampai telinga tau. n paling best masa tu kami kenenkan pengapit lelaki n pompuan ni yang akhirnya selamat mendirikan rumahtangga dengan dua orang cahaya mata.

ok selesai je majlis, suami pimpin tangan aku. aku tak tau arah tujuan dia, rupa2 nya dia ajak bersalam2 dengan tetamu2 n orang2 yang tolong kenduri. sampai ke tempat masak, tempat basuh pinggan semua orang dia salam, aku pun ikut je, benda baik kan. padahal kenduri kat kampung aku. kat situ aku nampak kelebihan suami walaupun umur muda tapi fikiran dia cam orang2 tua. ada budi bahasa. abis je kenduri dia tukar baju tolong orang kampung basuh piuk. rajin kan dia???

malam tu acara bukak hadiah, byk gak hadiah yang aku dapat. ada yang aku bawa ke KL tapi byk gak yang aku bagi pada mak. lepas tu bukak hadiah hantaran n acara makan kek. kalau nengok balik gambar suami suapkan kek malam tu terasa kurusss sangat aku. memang kurus pun rasanya berat 40kg lebih sket je. sedar tak sedar dah kul 11 mlm. asben ajak solat sunat, permulaan yang baik untuk melayari alam berumahtangga.

lepas solat sunat tu asben cakap, n aku ingat kata2 tu sampai sekarang. asben harap sepanjang hidup kelak kami tak akan keluar perkataan menyesal dengan apa yang kami lakukan. means dia takkan menyesal kawin ngan aku dan sebaliknya. mcm2 perkara dia amanatkan untuk kami berdua mlm tu. mlm tu jugak baru aku ubah panggilan. sebelum ni aku panggil dia fahmi untill that night baru ubah panggil "abang". susah tau nak ubah tapi slow2. susahnya sebab malu je yang lebih. ha ha. lepas dah salam2 asben cakap dia ada hadiah istimewa untuk aku. waaaaaaah ada hadiah lagi ????? aku ingat hantaran bagai2 yang dia bagi tu memang hadiah untuk aku, tapi katanya ini hadiah istimewa untuk isteri.....

so asben hulurkan satu kotak. dia cakap nanti dia masuk balik bilik dia nak aku dah gunakan hadiah tu. waah suspen tau masa ni. apa lah agaknya hadiah dalam kotak tu. aku pun bukak kotak tu then nampak kertas2 shredder warna-warni. laaaaa ape ke bende ni, selak2 balik kertas2 tu ada baju tido kain jenis satin. weeei seksinyer baju ni. aku rasa geli lah nak pakai seksi2 ni. tapi itukan permintaan sang suami, so malu2 pakai jugaklah baju tu. ingat balik kelakar tul. tapi itulah asben aku, sekecik2 perkara sehingga sebesar2 benda dia titik beratkan.

aku sayangkan dia sepenuh jiwa raga. camner nak cakap erk. memang dia suami yang baik. baiiiiiiiiiik sesangat.... ni tak leh teruskan dah ni, hati jadi makin sayu pulak........ next n3 k

2 comments:

HappyIrfa said...

SALAM LYN..
wah kelakarlah.aku kawin umur 21.
aku paling awal antara kawan2 sekolah yg lain.tp bangga pun ada.
hehe.gatal.bestlah ko dapat baju tido seksi.aku malam pertama,mak aku hadiah baju kelawar..so malam tu aku tido pakai baju kelawar..
alah,pakai kejap je kan?hehe

lupekanje said...

syahdu....hehehe...yang baek tu salu Allahpun sayang.