JOM MENABUNG UNTUK YG TERSAYANG

selamat datang

~~~Kenangan yang pahit lebih bermakna dari mimpi yang indah....~~~

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. .. Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa... moga akan kembali ceria kehidupannya nanti...

Wednesday, December 17, 2008

siri 4 : cabaran pertunangan

mingu ni asyik balik lambat, penat rasa nak restkan badan je, tapi kerinduan aku nak siapkan jugak n3 siri ke4 ni..........

cite bersambung

dalam pukul 11.30 arwah ngan family sampai kat umah. dua biji kereta jugaklah. datang beraya beramai2. dalam semua tetamu yang hadir yang aku kenal hanya dia, adik pompuan ngan mak. yang lain tu sedara mara sebelah abang ipar. meriah raya aku tahun tu.

ayah aku sambut tetamu masuk umah. bila dorang dah duduk, apalagi aku angkatlah air ngan hidangan2 yang mak sediakan. so tetamu2 pun sambil makan sambil bersembang dengan tuan rumah. masa tu ada mak ayah ngan makcik. lepas tu aku perasan dah ramai lah pulak orang kampung kat umah aku. pelikkan. macam tahu2 je ada something nak berlaku.

rancak ayah sembang ngan mak arwah (Allahyarhamah Fatimah Kassim). memang mak arwah peramah orangnya macam anaknya jugak. tiba2 mak dia cakap dia datang tujuannya adalah untuk merisik.......masa ni aku senyum simpul je. sembang2 lagi, pastu mak dia cakap pulak, apa kata kalau kita terus je ikat tali pertunangan budak2 ni. sebab bukan senang nak datang kedah, jauuuuuuuuh. masa ni aku terkejut tak tau nak cakap.

ayah cakap nanti jap bincang ngan aku. pastu ayah panggil aku sembang kat dapur, aku ingat masa kat dapur tu aku, mak, ayah, makcik ngan kak idah (sedara aka tailor aku). ayah tanya soklan sampai aku pun angguk, geleng, angguk, geleng, lidah kelu seribu bahasa- masa ni masih shock lagi

ayah tanya, ingat2 lupa lah soklah tu 7 tahun lepas. antaranya:-
a) betul ke aku kenal ngan dia?
b) aku setuju tak kalau dorang nak tunangkan aku hari tu jugak?,
c) pastu dorang tanya hantaran berapa nak letak??????

ya Allah mana lah aku tau datang beraya sampai nak jadi majlis pertunangan pulak........ nak cite ngantuklah pulak, kena sambung lain kali.... tak tahan dah mata ni, penat sungguh wlpun dah tetido kat masjid putrajaya tadi. sib baik terjaga kalau tak kena qiamullail kat masjidlah malam ni.

9 comments:

lupekanje said...

iskkhh...sampai tetido kat Semejid?? hati2...ong arab gamai kat situ..haha..

lupekanje said...

citer sikit, dah ngantuk..kasik abih jer la citer ni...grrrr..

lyn said...

laaa tak bole pendekkan, nanti anak cucu tak tau, biar dorang bersama2 di alam fantasi kalau baca. ha ha

HappyIrfa said...

SALAM LYN..
kisah tunang kita hampir sama.8 tahun lepas,sy bawka balik cik abg ngan family cuma nak kenal2,tp terus sarung cincin..jd sy xd egambar bertunang,pakai baju kurung biasa je..sempoi sgt.xkisah lah,,janji bahagia.hehe

lyn said...

irfa

semua tu adat je kan, tapi ye lah tak de lah posing ngan baju2 tunang ala orang zaman skrg ni. saya doakan irfa bahagia menjalani kehidupan berumahtangga.

zuwaidah said...

ni maksu kena masuk hari2..syok dan ralit pulak baca n3 lyn nih...bila nak sambung lagiiii....

lyn said...

maksuuu

ni cite budak2 nih. inyaallah complete story akan siap pada 31.12.2008 tarikh keramat tu

zuwaidah said...

maksu dok baca n3 yg lepas2 sedih laaaaa terasa mcm maksu yg lalui
apa2pun kita redha dgn segala dugaan yg ALLAH berikan...ALLAH masih sayangkan hambaNya...semoga dipermudahkan segala urusan..sama2 kita doakan...dan semoga persahabatan kita bertambah erat...aminnnnnn

lyn said...

maksu,
siri ni pun ada bab sedih jugak. tak tau bila nak cita yg hepi2

Wednesday, December 17, 2008

siri 4 : cabaran pertunangan

mingu ni asyik balik lambat, penat rasa nak restkan badan je, tapi kerinduan aku nak siapkan jugak n3 siri ke4 ni..........

cite bersambung

dalam pukul 11.30 arwah ngan family sampai kat umah. dua biji kereta jugaklah. datang beraya beramai2. dalam semua tetamu yang hadir yang aku kenal hanya dia, adik pompuan ngan mak. yang lain tu sedara mara sebelah abang ipar. meriah raya aku tahun tu.

ayah aku sambut tetamu masuk umah. bila dorang dah duduk, apalagi aku angkatlah air ngan hidangan2 yang mak sediakan. so tetamu2 pun sambil makan sambil bersembang dengan tuan rumah. masa tu ada mak ayah ngan makcik. lepas tu aku perasan dah ramai lah pulak orang kampung kat umah aku. pelikkan. macam tahu2 je ada something nak berlaku.

rancak ayah sembang ngan mak arwah (Allahyarhamah Fatimah Kassim). memang mak arwah peramah orangnya macam anaknya jugak. tiba2 mak dia cakap dia datang tujuannya adalah untuk merisik.......masa ni aku senyum simpul je. sembang2 lagi, pastu mak dia cakap pulak, apa kata kalau kita terus je ikat tali pertunangan budak2 ni. sebab bukan senang nak datang kedah, jauuuuuuuuh. masa ni aku terkejut tak tau nak cakap.

ayah cakap nanti jap bincang ngan aku. pastu ayah panggil aku sembang kat dapur, aku ingat masa kat dapur tu aku, mak, ayah, makcik ngan kak idah (sedara aka tailor aku). ayah tanya soklan sampai aku pun angguk, geleng, angguk, geleng, lidah kelu seribu bahasa- masa ni masih shock lagi

ayah tanya, ingat2 lupa lah soklah tu 7 tahun lepas. antaranya:-
a) betul ke aku kenal ngan dia?
b) aku setuju tak kalau dorang nak tunangkan aku hari tu jugak?,
c) pastu dorang tanya hantaran berapa nak letak??????

ya Allah mana lah aku tau datang beraya sampai nak jadi majlis pertunangan pulak........ nak cite ngantuklah pulak, kena sambung lain kali.... tak tahan dah mata ni, penat sungguh wlpun dah tetido kat masjid putrajaya tadi. sib baik terjaga kalau tak kena qiamullail kat masjidlah malam ni.

9 comments:

lupekanje said...

iskkhh...sampai tetido kat Semejid?? hati2...ong arab gamai kat situ..haha..

lupekanje said...

citer sikit, dah ngantuk..kasik abih jer la citer ni...grrrr..

lyn said...

laaa tak bole pendekkan, nanti anak cucu tak tau, biar dorang bersama2 di alam fantasi kalau baca. ha ha

HappyIrfa said...

SALAM LYN..
kisah tunang kita hampir sama.8 tahun lepas,sy bawka balik cik abg ngan family cuma nak kenal2,tp terus sarung cincin..jd sy xd egambar bertunang,pakai baju kurung biasa je..sempoi sgt.xkisah lah,,janji bahagia.hehe

lyn said...

irfa

semua tu adat je kan, tapi ye lah tak de lah posing ngan baju2 tunang ala orang zaman skrg ni. saya doakan irfa bahagia menjalani kehidupan berumahtangga.

zuwaidah said...

ni maksu kena masuk hari2..syok dan ralit pulak baca n3 lyn nih...bila nak sambung lagiiii....

lyn said...

maksuuu

ni cite budak2 nih. inyaallah complete story akan siap pada 31.12.2008 tarikh keramat tu

zuwaidah said...

maksu dok baca n3 yg lepas2 sedih laaaaa terasa mcm maksu yg lalui
apa2pun kita redha dgn segala dugaan yg ALLAH berikan...ALLAH masih sayangkan hambaNya...semoga dipermudahkan segala urusan..sama2 kita doakan...dan semoga persahabatan kita bertambah erat...aminnnnnn

lyn said...

maksu,
siri ni pun ada bab sedih jugak. tak tau bila nak cita yg hepi2