JOM MENABUNG UNTUK YG TERSAYANG

selamat datang

~~~Kenangan yang pahit lebih bermakna dari mimpi yang indah....~~~

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan.Masa depan yang cerah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan.Hidup ini indah jika kita tahu menghargainya. .. Tapi ia amat menyakitkan andai kita melaluinya sambil lewa... moga akan kembali ceria kehidupannya nanti...

Thursday, January 29, 2009

bercuti di kg - sepupu kawin

N3 kali ni nak cite kisah balik kampung. tahun baru cina, tapi orang melayu yang penuh bas. ambik kesempatan cuti perayaan yang agak panjang. mulanya aku rancang nak pegi Terengganu umah adik. tapi pak long awal2 lagi dah call bagitau kenduri kahwin sepupuku akan diadakan pada 26.01.2009. dalam planning awal pak long nak buat bulan 3. so 2 minggu sblm tu adik dah cari tiket n kebetulan tiket yang ada jam 4.45 ptg hari Jumaat.

makanya pada hari jumaat 23.01.2009 kul 12.15 tgh aku kuar opis terus balik umah, kemas apa yang patut, drive ke sungai besi then tinggalkan kunci keta kat rak kasut umah adik ipar setelah beberapa kali call tak angkat. aku ingatkan tak de orang. aku tinggalkan je kunci kat situ pastu jalan kaki ke lrt tasek selatan. (tinggal keta kat adik ipar soh dia tolong repair kes aku xcident hari tu lah). masa nak beli tiket adik ipar call rupanya dia tido kat dalam bilik tak dengar phone. so naik tren turun kat plaza rakyat. kalau orang first time mesti conpius kan nak turun pudu sebab nak gi pudu raya. rupanya kena turun kat plaza rakyat.....

sampai je kat pudu, teruslah nak menuju ke kaunter maraliner tiba2 mata melirik ke arah satu notis yang ditampal kat situ......... SEMUA PERJALANAN KE UTARA MULAI 22.01.2009 HINGGA 02.02.2009 NAIK DI HENTIAN DUTA .............. terpingga2 aku ngan adik. tiba2 ada sorang mamat ni, tengok cara pakaian macam pekerja gomen tak pun dari LPPKN, ni aku agak je lah. datang tanya pastu minta tgk tiket then bawa tiket gi kaunter maraliner. memang sah kena naik kat hentian duta. tapi sempat gak mamat tu sound kat orang maraliner tu lenkali inform awal. aku rasa bukan salah orang maraliner tu pun tapi orang yang tampal notis tu...

Tengok jam sib baik baru kul 3.00 ptg. dalam hati gerun jugak sempat ke kami naik bas kul 4.45 ptg kat hentian duta. tengok ke arah jalan macam biasalah KL mana ada lenggang. tunggu shuttle bas kat depan tangga puduraya tu. lambat lah pulak. dalam 15 minit shuttle bas sampai. ada yang naik bas kul 3.30 ptg aku tengok gelisah semacam je. kenapalah notis tu baru tampal. tak pulak diumumkan dalam berita ke dalam paper ke. teksi kat depan pudu pulak bukan main lagi kaut keuntungan sorang dicaj RM10.00 pulak tu kena tunggu ada 4 orang baru nak jalan. bagi yang terdesak terpaksalah jugak. aku ingat nak komen dalam gov.my tapi belum buat lagi. nanti senang kena komen gak.

alhamdulillah sampai hentian duta, makan, solat then naik bas. perjalanan hari tu kenderaan punyalah banyak di jalan raya, walaupun tak jem tapi slow jugaklah. akhirnya kami sampai ke kangar, perlis jam 2.00 pagi. lepas solat terus tido.

sabtu (24.01.2009)
sibuk seharian mengukus cupcake tuk jadikan cenderahati kepada sepupu. rasanya dalam 7 adunan. ada dalam 75 biji cupcake size 11.5mm. aku start kukus dari jam 2 ptg sampai dekat kul 6.30 ptg. penatnya tapi bila tengok hasil, bestnyeeeeeeeer. lepas ni aku bertekad nak buat bisnes cupcake. ada ke pelanggan. sapalah pelanggan pertama yang bertuah ittew. he he he

ni lah hasil cupcake tu............... ( gambar packing lupa nak ambik)

ahad (25.01.2009)
awal pagi kami dah bersiap untuk ke rumah pak long di NAKA, Kedah. kul 9 pg bertolak, tengahari sampai. pulak tu tak sempat sarapan kat umah. niat hati bole sarapan kat umah pak long. sampai je, mak long cakap air tak de, so dorang blum masak. lapaaaaaaaaarnyeeeeeeeeeer. pak long pergi pasar, so tengahari tu kami lunch mee rebus n laksa yang pak long beli kat pasar.

nak buat apa pun tak boleh air tak de. tapi ketangkasan mak menguruskan hal2 rumah w/pun air tak de, akhirnya dapat jugak kami makan nasi tengahari tu. sedap gak nasi panas dengan asam pedas utara campur ubi. terasa lagi nak makan. dalam kul 4 lbh keluar air banyak. rupanya ada kes disebaliknya. nyaris gak mak long kena saman sebab buka meter sampai abis. alhamdulillah akhirnya air ada semula. so boleh buat keja kenduri kawin.

aku tolong apa yang patut. yang sebenarnya aku ni mcm tak cukup tangan. pengantin tu sepupu aku. anak pak long yang no.2 sebaya ngan adik aku yang no.3. manakala anak yang sulong (sebaya adik aku no.2) belum kawin tapi dalam plan tahun ni jugaklah. si adik dah nikah gantung bulan 12 tahun lepas. keje nurse kat dewan bersalin hosp. alor setar. so aku yang agak tua (eeeee rasa cam mudo lae) kena lah uruskan semua hal. dari bunga telur, sampai ke meja makan pengantin. tapi semua tu aku suka.

petang aku ikut kakak pengantin pegi beli barang. jauh tul umah dengan tempat nak shoping. pulak tu kena gi pasar malam jauh gak. letih dalam perjalanan. syukurlah aku dok kat putrajaya ni semuanya dihujung jari. kalau nanti aku tercampak kat pendalaman camtu camnerlah rasanyaaa kan.

ni kakitangan yang bertugas membantu aku memasukkan gula2 dlm sarungnya.

isnin (26.01.2009)
kena bangun awal wpun malam tadi tido lewat. orang kampung dah datang tapi umah masih bersepah. abis dah namanya kenduri ramailah sedara mara, jadi tempat lending kat ruang tamu. pak long ada pakatan kenduri. so semua orang kampung datang menolong. kami sedara mara ni hanya tolong part yang patut je lah. mcm tuk hidangan pengantin dan sambut tetamu. ayah ngan mak siap bawa kuah laksa dari umah nak kenduri sekali. yang bestnyer laksa awal2 lagi dah abis. minat gak orang nak mkn laksa masa kenduri kawin ye. selalunya orang buat bubur cuci mulut, ni mak ngan ayah buat laksa. woooo mabeles. at last kuah abis, isi laksa ada lagi (laksa sampai 30 bungkus).

ni sikit2 gambar yang aku ambik. tak sempat nak posing2, sibuklah katakan.

kakak dan tunangnya bersama pengantin

ibu pengantin lelaki sedang sibuk meruntuhkan udang panjatku yang tak berapa tinggi gunungnya. he he

antara makanan yang dimasak dan dihias oleh makcik dan aku. tukang nyibuk je lebih. nasi hujan panas woooooo. walaupun cuaca hari tu memang panas.

meriah ngan budak2 ni je. tak sabar nak naik pelamin.

ni pengantin kecik. amboooooi adik fatin sempat lagi peace.

ni sepupu pengantin dan anak2 buah. saja nak meriahkan acara budak2 tu. he he

ni lah aku, farhana dan fatin di rumah pak long.

petangnya kul 5 kami bertolak balik ke kodiang. sampai kat umah dah kul 8 mlm. dok kejap n siap apa yang patut. kul 10.30 mlm ayah hantar kami (aku, adik dan si kakak) ke changlun naik bas balik ke putrajaya. si adik (fatin) tak nak balik. dia cakap nak dok ngan tok. walaupun tiket beli 4 tapi balik hanya bertiga. sampai kat putrajaya kul 8.30 pagi, tido sampai tengahari. esoknya baru terasa sengal2 badan. letih dan penat yang amat sangat. kalau lah dapat rehat yang cukup best kan.

disebalik kisah cuti kali ni........ nak cite ke tak nak ehhhhhhhhh.... cite je lah kot..... biasalah kan cite kenduri kawin. yang tak tahan nyer tu aku pulak yang dapat banyak soklan cepumas.....
bermula dari mak (masa ni tengah tengok cincin kawin aku yang dah tak muat- dulu kecik keding, skrg cincin tu bole masuk jari kelingking je). ......... mak cakap dia ada sembang ngan ayah, kalau jumpa orang yang sesuai, apa salahnya kalau kawin lagipun aku muda lagi, sian budak2....... tapi kata mak kalau boleh cari lah macam arwah........ kelu lidah aku...... susah ler nak cakap hal2 camni. apa yang orang nampak tak sama dengan apa yang aku rasa... susahhhhhhhhh ler. kat umah pak long pun camtu gak, ramai sedara mara, apa lagi soklan yang sama. hu hu hu. tingat kat arwah ....... kalaulah dia masih ada masa kenduri tu, memang meriah. dia pandai buat keje, kalau tak de keje dia cari keje. kata pakcik jiran masa kat apartment presint 9 arwah rajin buat keje kawin ni. cara dia basuh pinggan, cawan pun ada style. aku tengokkan masa kenduri tu tak de lah orang muda yang macam arwah rajiiiiin.

al-fatihah untuk abang tersayang. moga sedekah yasin dan fatihah ikhlas dari lyn dan anak2 sampai pada abang. moga ianya dapat membantu abang dalam kehidupan di SANA. Amiiiiiiiiiiin.

lupekanje said...

biler la nak naek pamin lagik ye..
ader jodoh, jalan la...
susah nk carik manusia yg sama tuh..kkdg sama roper..tk sama pangai...sama pangai, tk sama roper..

zuwaidah said...

semua ini terpulang pada Lyn...selalunya kita manusia cuma merancang yg menentukan ALLAH TAALA

Thursday, January 29, 2009

bercuti di kg - sepupu kawin

sabtu (24.01.2009)

ni lah hasil cupcake tu............... ( gambar packing lupa nak ambik)

ahad (25.01.2009)

ni kakitangan yang bertugas membantu aku memasukkan gula2 dlm sarungnya.

isnin (26.01.2009)

ni sikit2 gambar yang aku ambik. tak sempat nak posing2, sibuklah katakan.

kakak dan tunangnya bersama pengantin

meriah ngan budak2 ni je. tak sabar nak naik pelamin.

ni pengantin kecik. amboooooi adik fatin sempat lagi peace.

ni sepupu pengantin dan anak2 buah. saja nak meriahkan acara budak2 tu. he he

ni lah aku, farhana dan fatin di rumah pak long.

lupekanje said...

biler la nak naek pamin lagik ye..